Wednesday, September 4, 2013

Peraturan Dibina Oleh Kanak-Kanak

Biasanya guru di tadika meletakkan peraturan untuk mengawal keadaan di samping mendisiplinkan kanak-kanak mengikut apa yang dirasakan sesuai oleh guru. Walau bagaimana pun kanak-kanak perlu diberi peluang membina peraturan di kelas supaya mereka dapat merasakan memiliki peraturan yang ditetapkan. Biarpun idea asal peraturan itu daripada orang dewasa, kanak-kanak boleh mengembangkannya berasaskan peraturan yang diberikan. Contohnya menyayangi haiwan dengan melakukan praktikal peraturan secara konkrit kanak-kanak boleh mengembangkanya menerusi perbincangan. Guru membawa seekor anak ayam yang baru menetas ke kelas dan membincangkan cara menjaganya dengan peraturan penjagaan anak ayam:
  • mengambil dengan selamat
  • tidak boleh menolak
  • tidak boleh diramas
  • tidak boleh meletakkan sesuatu dalam kotak
  • tidak boleh memukul
  • tidak boleh dilepaskan semasa memegang
  • tidak boleh melempar
  • tidak boleh menarik kepala

No comments:

Post a Comment