Wednesday, February 1, 2012

Memupuk Minat Menulis Kepada Kanak-Kanak

Kanak-kanak tidak akan berminat untuk menulis tetapi dengan adanya dorongan, keterbukaan dan sentiasa mengekalkan minat menulis daripada orang dewasa yang memberi sepenuh perhatian kepada kanak-kanak, minat tersebut berkekalan. Kanak-kanak mempunyai masa betahun di masa depannya untuk menguasai kemahiran menulis dengan betul. Perkara yang paling penting di peringkat awal ialah minat kanak-kanak terhadap bentuk dan menyediakan model yang betul dan galakkan daripada orang dewasa. Contohnya apabila kanak-kanak bertanya tentang bentuk huruf, berikan model yang betul dengan menggunakan teknik turis (trace) di atas bentuk huruf dengan menggunakan krayon. Orang dewasa juga perlu menunjukcara menulis supaya kanak-kanak memahami cara penulisan yang betul.

Sempena Hari Wilayah Persekutuan pada 1 Februari yang kebetulan sama dengan Hari Lahir saya, aktiviti pada hari ini menerima undangan untuk berkongsi pengalaman kerjaya di sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Kertas. Saya amat terharu dengan undangan ini kerana masih ada yang sudi menghargai kisah hidup saya. Tidak ada apa yang istimewa pada diri saya cuma liku perjuangan dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak yang di pandang sepi dan tidak 'glamour' tanpa penghargaan masyarakat bagaikan 'wira yang tidak didendang' tetapi saya tetap setia dan ikhlas sejak dahulu awal 1980an hingga kini.

1 comment:

  1. aktiviti yang boleh menggalakkan kanak-kanak terlibat dalam penulisan?..tq

    ReplyDelete