Saturday, July 17, 2010

Teater Kopi Kopi di Petronas Gallery


Pada Sabtu 17 Julai 2010 jam 10 pagi hingga 11.30 pagi bertempat di Petronas Gallery saya berkesempatan datang sebentar untuk melihat persembahan teater kanak-kanak Kumpulan Kopi Kopi. Kesanggupan dan kesungguhan kumpulan ini patut diberi pujian. Difahamkan kumpulan ini masih baru. Semangat untuk memberi galakkan saya sanggup meluangkan masa demi rakan (Yusof) dan sememangnya telah lama tidak melihat teater kanak-kanak generasi baru.

Secara ikhlas pada pandangan saya sememangnya banyak perkara tentang seni persembahan teater kanak-kanak perlu dipelajari oleh kumpulan ini. Anggota kumpulan ini perlu memahami aspek teater bercerita dan teater membaca. Diharap setiap anggota kumpulan perlu banyak mebaca buku cerita kanak-kanak sebelum memilih cerita untuk dipersembahkan kepada kanak-kanak. Kita tidak boleh mengubahsuai secara sembarangan atau semberono tanpa mengetahui jalan cerita yang sebenarnya.Dialog dan aksi pelakon yang membawa watak cerita hendaklah sesuai dengan khalayaknya. Faktor tahap bahasa perlu diberi perhatian.Persembahan boneka juga masih banyak yang perlu dipelajari. Latihan yang lebih serius diperlukan.

Harapan saya ahli kumpulan ini dapat membaca bahan berkaitan teater kanak-kanak, sastera kanak-kanak dan menerima pandangan ikhlas saya dan jangan berputus asa. Sejujurnya saya memberi pandangan berdasarkan pengalaman dan penglibatan saya dalam persembahan teater kanak-kanak sewaktu saya dan Yusof serta rakan-rakan lain yang terlibat bersama dengan Teater ABROS dahulu.

No comments:

Post a Comment